HOMINIS MENS DISCENDO ALITUR ET COGITANDO

РАДА МОЛОДИХ ВЧЕНИХ


ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Новини: Нові тенденції у системі вищої освіти Польщі

Не встигли ще польські університети призвичаїтись до змін до Закону про вищу освіту. Що набули чинності з 1 жовтня 2014 р., як у ректорському середовищі заговорили про розроблення нового Закону про вищу освіту, саме цілісного тексту, а не поправок чи змін. Експерти працюватимуть під керівництвом Президента Фундації польських ректорів Єжи Возніцького.

Президент Конференції ректорів академічних шкіл Польщі, проф. Веслав Баниш зауважив, що Закон від 27 липня 2005 р. уже був двічі новелізовано, і його обсяг значно збільшився, тому бачимо необхідність працювати на селективною дерегуляцією низки норм. Чим менше статей, що регулюють діяльність навчального закладу, тим більше зростає його автономія, але й відповідальність.

Очевидно, що ректори будуть дискутувати, які норми і положення вимагають дерегуляції. Ідеться, наприклад, про більшу незалежність навчального закладу стосовно того, хто і як затверджує новий напрямок навчання, а також про вимоги щодо кількості самостійних наукових працівників для їх проведення.

Кількість коштом якості

Ректори вважають, що потрібно переглянути різні варіанти фінансування ВНЗ.

– Сучасна система піддається критиці. Алгоритм, від якого залежить дотація (І.Д. – державне фінаснування), збудований насамперед на підставі кількісних показників, а не якісних. Це потрібно змінити. Одним з головних критеріїв є кількість студентів, – говорить Веслав Баниш.

– З цієї причини, університети конкурують за кожного кандидата, і це призводить до зниження їх рівня, – пояснює професор. Єжи Вілкін з Варшавського університету, який відповідає за частину доповіді Фундації польських ректорів щодо фінансування. Але якби важливішою була би не кількість студентів, а результат навчання, наприклад, кількість випускників, проведення наукових досліджень, а також їх досягнення.

Ректори також роздумують над тим, чи єдиною моделлю фінансування є алгоритм? Іншим шляхом може бути договір або університет може отримувати гроші на реалізацію певних завдань, накприлад, на навчання певної групи студентів.

Ці пропозиції є спірними в академічному середовищі. – Нинішня система має недоліки, але важливо, щоб ми не поспішили замінити її ще гіршою, – попереджає проф. Хенрік Кравчик, ректор Гданського університету.

Він додає, що новий метод розрахунку фінансів вимагає моделювання, яке покаже, як ця система буде виглядати на практиці.  Тому проф. Хенрік Кравчик закликає до розсудливості, до аціонального розгляду цих варіантів. Очевидно, що заклади, у якій кількість студентів зменшується, будуть пропонувати такі шляхи вирішення, які дозволять уникнути скорочення фінансування.

Професор Баниш запевнив ректорів, що кожну пропозицію буде оцінено з різних перспектив, а головною метою академічного середовища є перш за все піклування про якнайкращій якості освіти та наукових досліджень.

Було підкреслено, що  зменшувана кількість студентів не повинна означати катастрофу для вищої освіти, за умови, що одночасно не буде зменшено загальну суму коштів для навчальних закладів. Професор Баниш підкреслив, що обсяг коштів на одного студента в Польщі становить трохи більше 3000 євро, а середня сума по ЄС становить понад 6000 євро. Більше того, зниження числа студентів навіть наполовину може компенсувати цю різницю. Аналогічна ситуація склалася з кількістю студентів у розрахунку на 1 викладача: у Польщі – 17, по ЄС – 12. На його думку, зменшення кількості студентів на 1 викладача безперечно позначилося би на покращенні якості навчання.

Незалежно від варіантів, представлених ректорами, над новим способом державного фінансування працює і Міністерство науки та вищої освіти Польщі. Усі свої пропозиції ректори скерують до Міністерства.

Фундація польських ректорів готує документ під назвою «Розвиток системи вищої освіти до 2020 року», який містить чотири проекти, присвячені дерегуляції системи вищої освіти, діагнозу стану вищої освіти, соціальній місії і новим цілям університету у ХХІ столітті, а також засадам державного фінансування вищої освіти. Робота над цими проектами буде завершена наприкінці року. Звіти про реалізацію чотирьох проектів ляжуть в основу загального програмного документу. Конференція ректорів академічних шкіл Польщі разом з думкою Національної ради науки та вищої освіти Польщі направить цей документ до уряду після виборів у 2015 році. Хоча відомо, що паралельно у міністерстві триває робота над розробленням стратегії розвитку вищої освіти. Тому, академічна спільнота буде добре підготовлена, щоб у роках 2016-2017 спільно з міністерством попрацювати над новим законом.

Автор публікації в Газеті Правній– Урсула Міровська-Лоскот

Переклад з польської та контекстне редагування –  Ірина Дегтярьова

Оригінал тексту польською мовою – http://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/828258,rektorzy-szykuja-wlasna-ustawe-chca-wiekszej-autonomii-uczelni.html

Написано: 14:11 | | Немає коментарів

Коментарі

EmailEmail
PrintPrint
WP Socializer Aakash Web